Saturday, May 7, 2011

Siapa nak kawen baca ni dulu...yang dah kawen pun boleh

aku nak cerita....
pasal adab...
mengikut tajuk entry...
idaklah aku nak menulis pasal adab malam pertama...
aii malu sebut malam2 pertama ni yuu...
hahahaha...
ehh aku tak kawen lagi...
tak kuasa nak cerita bab2 tu...
yang dah kawen dah expert kot...
kan kak ros kan kan..hihi

teman sebenarnya nak cerita...
pasal adab.......................MAKAN
eh sapa cakap orang nak kawen kena belajar adab malam pertama je??
sapa???sapa???sapa??u tell me now!!!...heh...emosi
banyak adab yang kita kena tau sebenarnya...
dengan usia yang makin meningkat ni apa salahnya kita belajar...
walaupun sekarang ramai sangat yang TAK ADA ADAB...

Aku randomly explain ni ikut aku punya pengalaman je...
sapa tak puas hati....
meh2 kita komen2...

1.Baca doa
as Muslim tu keberkatan..nanti tak ada la kau rasa nak makan 4 talam...
selalu tengok kat kedai2 susah la nak nampak yang angkat tangan baca doa...
dekat rumah mak ayah ajar anak baca doa,sekali dengan tafsiran tuh..
bila makan kat kedai parent cakap jangan baca kuat2,malu kat orang...heh???

2.Mulakan dengan yang paling dekat
walaupun kau punya febret food ada 4 meter jauh dari pinggan kau,jangan la gigih nak capai jugak2...sabar2..nanti bau ketiak..

3.dah pegang kena ambil
kalau dalam bekas besar ayam  tu,jangan gigih dok pilih2 lepas tu letak balik....sapa nak ambil bekas tangan kau kalau tangan kau pun dah penuh dengan nasik,kuah gulai segala

4.kunyah tanpa bunyi
hah yang ni ramai buat termasuk kawan2 aku...dah tegur...tapi susah nak buang habit tu kan...
kenapa dia menghasilkan bunyi??tu tandanya korang kunyah sambil buka mulut...cup cap cup cap cup cap...
aku dulu masa darjah dua,ayah aku marah masa tengah makan..sebak gila..lepas tu tak buat dah..tiap kali makan tengok orang makan macam tu,aku paham kenapa ayah aku marah

5.biasakan ketuk tangan dulu
tak paham??alaa ketuk2 manja je tangan nak bagi nasik2 dekat jari jemari kau jatuh...ok la kalau yang makan tu pun jenis suap hujung2 jari je,tapi kalau yang jenis suap tu ikut saiz mulut mau berterabur nasik kat jari2 dengan tangan2 sekali

6.jangan tiup air
air panas jangan tiup...apa2 yang panas pun..aku tak tau sebab pak long aku dulu selalu tegur...
rupanya ni ikut islam...apa yang panas kau tiup boleh menghasilkan racun..ala2 macam tu la...
ni aku tau masa sekolah menengah..
kalau air sejuk???tak kan nak tiup kan...
tapi ada la yang tiup..pakai straw...hishhhh..buruk bebenor...
katanya nak kacau gula kat bawah...orang lain nak minum pun dah tak kuasa cik jah

gambo gugel


banyak lagi sebenarnya....
tapi ni yang aku selalu nampak je...
yang biasa orang buat...
belajar2 la..
tak rugi...
kalau anak kecik lagi...
peranan mak ayah tu la yang penting kalau nak mengADABkan anak2...




P/S:maybe ada yang cakap tak penting...sekali nanti dapat mak mertua dok hulu2 kampung tu baru kau tahu haaa...kehkehkeh

4 comments:

  1. malam pertama?
    ntah, tak tau. malam kedua ai tau la. eh?

    pasal adab makan, kakros paling pantang mkn semeja dgn orang yang mengunyah berirama! chupchapchipslurrp.. bising! putus selera!

    ReplyDelete
  2. ecece....bajet tak tau..hehe

    betol kak,,
    saya pun tak boleh...
    rasa macam dia tersembur2 air liur masa mengunyah tu...
    campur pulak kalau makan sambil menyembang lagi la....haishhh

    ReplyDelete
  3. pandai mengaitkan nak kawen dengan makan ek..

    ReplyDelete
  4. hehe..makan beradab...eh tiba2

    ReplyDelete

Sila sila..
buat macam rumah sendiri..