Saturday, June 11, 2011

Bila bercakap isu keHALALan...

ayat keling..
sila abaikan..

tadi siang...
aku pegi makan kat luar dengan rummet and klasmet..
ada SUBWAY baru buka dekat area seksyen 7 Shah Alam..
lepas dah kenyang..
pegi pulak cari tiket nak balik Kedah dua minggu lagi...
wihuuuu...rasa nak lompat2

tiba2 dah balik aku pikir2 sat..
SUBWAY tu ada certificate JAKIM ke tak yea??
pesen dah kenyang masok perut baru nak pikir...
memang bertanduk sangat...hampeh!

dah ramai orang persoal pasal tu..
aku tak nak sembang pasal tu sebab ramai orang dah berpikir on that side...
aku terpikir tadi...
'chicken ham','beef ham' lepas tu tambah dengan halal beer pulak..
ramai dah cakap halal sekarang..
tadi ada aku buat research sikit...
ramai yang argue pasal ni sebab cakap kata ham di Malaysia bukan base on babi...
tapi kalau dah nama dia ham....bukan maksud dia tu...

hind leg of a hog above the hock joint, prepared for food by curing or smoking. Ham is one of the earliest of preserved meats; it is now a leading product of the meatpacking industry. The flavor and quality of ham depend on the age, condition, and feeding of the swine and on the smoke used in curing.
hog tu babi yea...
kalau yea bukan dari babi...
panggil je la chicken slice,beef slices..
ni nak ham segala...cett

sekarang kita compare dengan kes laen..
macam kes yang pengharaman 'Bak Kut Teh' tu..
original recipe adalah di buat guna babi..
sebab 'Bak' sudah bermaksud babi.. lepas tu ada yang halal hub buat pameran 'Bak Kut Teh' tu dah tukar sup tu jadi sup ayam tapi nama remain as Bak Kut Teh..
kes ni ada masok 999 dua tahun lepas...
kalau dah tukar ayam patot nama jadi 'Chi Kut Teh' tapi sebab nak market so tak tukar,
fatwa jatuhkan haram sebab kalau dah nama pun dah menyerupai walau bukan pun still jatuh hukum haram...
tapi kenapa tak jatuh hukum pada ham dan arak...
banyak sangat aku pikir sampai pening...huarrgggggggg(bunyi menguap)

ustazah aku pun pernah cakap masa aku sekolah dulu...
air teh tu pun kalau kita minum sambil melawak2 kata tu adalah arak still jatuh hukum haram..
kan ke bahaya tu...
tapi kenapa sekarang??...konpius aku ehh

berbalik pada Subway..
pengakhiran research aku menangis woo..hukhuk
lepas baca sini..
baca part ingredients kat Subway..

memang kecik gila dia tulis...zoom la bagi buleh baca...
macam2 adaaa...
wine,pork..hishhh
tak mau pi dah!!!!!

kenangan last dekat subway siang tadi dengan cik kiah...kita makan tempat laen pulak la nanti noh..huhu
dan komen last aku dari apa yang aku baca tadi..
ramai la yang dok argue pasal isu halal haram ni..
dan aku godek2 yang pulun dok pertahan tu orang yang suka makan dan nak makan lagi...
siap buleh dok promot2 pulak dekat blog depa pasal halal beer tu..hishhh

tolong la..
tak mati pun kalau tak makan benda tu..
dah was was benda tu jadi syubhah..
jangan la dok ambek risiko sebab tu nanti jadi darah daging...
banyak lagi yang halal dan sedap..
jangan la dok gigih sangat..
lelama nanti bengap baru tau...



P/S:besok nak minum ayaq tanah...samak perot...huwaaaaaaaaaaaaaa...ehh kalau ada info berguna pasal Subway ni kongsi2 la...kalau korang yakin halal...bagi bukti...tak adalah aku rasa bersalah sangat makan tadi dan aku jugak suka sebab dia sedap dan banyak sayur..huhu...ni pun aku dah chek JAKIM tadi

6 comments:

  1. yg enin penah dgr psl halal beer je. hr tu msuk berita kata mana2 halal beer smua x halal sbb alcohol dia melebihi kuota yg ditetapkan. so still x halal. yg subway ni x penah dgr psl dia. kenal pn x. haha...

    ReplyDelete
  2. betul2..
    tapi ada lagi yang dok debat pasal halal beer tu..
    beriya sangat dorang nak minum kot...huhu

    ReplyDelete
  3. hukhukhuk....tetibe cheqq rasa UNTUNGG nyee xg makan kat subway...hehhe...xpa2...len kali makan kat SOGO insyaallah HALALAN TOYYIBAN!

    ReplyDelete
  4. cettt...
    ko dok rasa untung tak makan subway..
    yang ko pegi belasah chilis,jonis semua tu...huhu

    ReplyDelete
  5. haha....hg da minuma air tnah blom??

    ReplyDelete
  6. lom la weh...
    ayaq kaler tanah ja minum..
    ayaq milo..huhu

    ReplyDelete

Sila sila..
buat macam rumah sendiri..