Friday, August 5, 2011

Siapa yang kejam sebenarnya


aku godek2 cari video yang aku ambek dari abang aku dalam dokumen..
tak ada...hilang..lebih kurang video ni la

semalam ayah dan mak aku pergi menoreh..
sebelum menoreh nak kutip dulu skrap..
tak tau apa tu skrap??skrap tu getah yang dah beku..
selalunya ayah dan mak akan kutip 3 hari sekali..
tapi memandangkan baru letak ubat,susu getah banyak jadi dua hari dah buleh kutip..
malangnya,skrap ayah aku kena curi..
aku ingatkan bulan posa ni tak ada lagi kes2 macam ni...
melampau...baru minggu lepas ayah aku kena

kalau tengok video kat atas maybe ada yang kata nampak kejam cara orang2 kampung hukum pencuri2 getah skrap tuh kan..
bagi orang yang di curi jangankan bagi makan skrap,rasa nak tetak pun ada..
dengar cerita salah sorang dari pencuri tu mati sebab tercekik getah skrap..
betol tak betol ALLAHua'lam la..khabar angin je kot

Sebelum ayah aku menoreh,ayah aku bawak lori untuk sara kami adik beradik..
Semua tu berubah lepas aku excident...
lama ayah aku sabar dengan tokeh dia..non-muslim ni dia nak kejar duet je tak kisah dah yang muslim ni..
ayah aku kena kejar trip sampai kengkadang solat zohor dan asar atas lori...demi anak2 sabar je la
tapi ayah aku terus berhenti lepas aku excident...tokeh dia suruh kejar jugak trip padahal masa tu ayah aku risau pasal aku yang excident dan nak sangat balik..

tapi tu la orang cakap Tuhan tu adil kalau kita utamakan Dia..
lepas berhenti,ayah aku kerja menoreh..
getah pulak tengah mahal..
dua hari menoreh buleh dapat seribu,tapi sebab pawah dapat la 500 lepas bahagi dua..
pawah tu maksud dia tolong menoreh kebun orang lepas tu hasil jualan bahagi dua...separuh untuk tuan kebun,separuh lagi ayah aku dapat..

ok la tu kan,kerja opis pun cikai2 sebulan gaji baru dua ribu..
tapi menoreh ni pun bermusim tak ada la dapat banyak selalu..
kadang2 hujan tak dapat jugak menoreh..
tapi ayah selalu kata..
bersyukur la dengan menoreh ni..balik kerja pun tengah hari..
malam buleh ayah ke surau..

sejak menoreh..
tiap2 pagi ayah dan mak aku bangun pukul 5 pagi sebab nak gerak pi kerja awal...
habis je azan subuh terus solat,siap solat terus gerak ke kebun...
ayah aku menoreh jauh..1 jam perjalanan naek moto..sebab tu 6.15 pagi dah bertolak...
minyak moto yang penuh tu buleh kata ngam2 nak sampai kebun..naek kereta kadang2..sebab kos

bayangkan hari hujan,sia2 menoreh sebab susu getah campur dengan air hujan..ni untuk kes hujan lebat
bayangkan hari hujan,basah sejuk nak balik naek moto
bayangkan hari hujan,tak dapat menoreh..tak ada la hasil
semua tu dugaan Tuhan...
tapi ada jugak yang bersenang lenang dengan kesusahan orang laen kan..

Ayah aku pernah berkongsi rasa dengan kawan2 penoreh dia..
ada yang menoreh bajet2 hasil kutipan dua hari menoreh nak gantikan kasut sekolah anak yang dah koyak..ada jugak yang nak bayar yuran sekolah anak..nak jamu anak bini makan luar sekali sekala
sangat terkilan bila pagi2 nak pi kutip tengok bekas kosong!!!
bayangkan dua pagi menoreh,penat...

aku pernah ikut mak ayah aku kutip skrap..
balik rumah habis air dalam peti ais aku telan..
tu tak kira lagi musim daun gugur..
musim daun gugur,susu getah kurang dan pokok tak ada daun la kan..panas terus ke kepala..
ni pulak bulan posa..paham2 sendiri macam mana rasa

Disebabkan sekarang ni banyak sangat kes curi skrap..
ayah aku bagitau dia nak pergi jaga kebun malam2 dan nak bawak parang..
hambek kau,risau aku..
ayah aku memang garang..
tapi sebab garang dia tu la,kami adik beradik berjaya jadi orang..
back to cerita,ada la orang yang tolong tengok2 kan kebun tu tapi bukan tiap malam..selang2

tapi lepas sahur semalam ayah cakap something yang buat aku sebak..
ayah takut..ayah takut kalau tetak orang ayah kena masuk lokap sapa yang nak jaga kami..sapa yang nak cari duet..aku yang dalam bilik masa tu dah esak2 dah...
biarlah Tuhan saja yang balas..sampai bila diorang nak senang dengan jamu anak bini duet curi..

Ayah mak...
tunggu cheq..cheq keja nanti mak ayah tak payah susah2 dah menoreh..
dok rumah goyang kaki ja..walaupun cheq tau,cheq tak kan dapat balas jasa ayah dan mak sampai mati..


P/S :aku geram gila pencuri tu!!! hidup menyusahkan orang...tunggu ja la balasan Tuhan

11 comments:

  1. aku ada tgk org solat atas bot dengan mata aku sendiri...kagum sebab dia tak jatuh..sedangkan aku naik bot pun terumbang ambing..

    solat atas lori belum penah tengok..

    ha ah..sedih.

    ReplyDelete
  2. kapten atok

    huhuhuhu...


    kueh bakar

    uishh bot...dia dah expert tu sebab tu menten je...ayah tak buleh celen yang solat atas bot tu sebab ayah solat atas lori tak bergerak..hehe

    cer try solat atas train...mencabar jugak tu pun..rasa nak terbalik goyang2..wuuuuuu

    chill2..jangan sedih2..makruh puasa

    :)

    ReplyDelete
  3. sedihnya.. tapi pecaya la pengalaman nie akan membuatkan awak lebih cekal..akak doakan awak dapat keja yg baguih2x..bole balas jasa mak ayah (walaupun depa tak mintak balasan kan)..insyaAllah semoga DIA sentiasa melimpahkan rezeki buat hamba-hambaNYA yg selalu bersyukur padaNYA...;-)

    ReplyDelete
  4. tima kaseh kak umie..
    doakan saya selalu yer

    :)

    ReplyDelete
  5. sobs..sobs...

    kuatkn smgt... moga dipermudahkn segala urusan.. :)

    ReplyDelete
  6. tahniah.
    hang berjaya buat tekak akak rasa kelat-kelat pahit pagi2 ramadhon nih.

    =(

    ReplyDelete
  7. ke silap makan sahur tadi ni kak wos..


    p/s: akak posa ka dak??jangan dok kelat2 sangat..makruh2..hehe :)

    ReplyDelete
  8. first time baca entri camni..
    skrap = getah beku..

    tensen btol bila hasil kerja kita sungguh-sungguh hilang camtu saja.. lagi tensen bila dicuri, dan bukannye sebab semulajadi..

    hmm..
    kalo takut2kan dengan parang..
    mungkin pencuri tersebut akan cuba lain hari..
    kalo tetak dengan parang, silap ari bulan leh masuk penjara..
    kalo report polis, mungkin polis pon x tau nk buat camne..

    sigh..
    dunia.. dunia..

    ReplyDelete
  9. kan kyo_9..
    kalau dalam dunia ni semua orang sanggup kerja susah dan tak menyusahkan orang kan best..
    tu la dunia...

    kita buat setakat yang mampu dah la,kalau dapat tangkap seorang maybe buleh takotkan yang laen2..

    ReplyDelete

Sila sila..
buat macam rumah sendiri..