Thursday, August 18, 2011

Putus tunang

Adik aku bagitau semalam..sebelum dia pergi sekolah

adik: kak,kakak kawan cheq,tuuttttt putus tunang
aku: laa??awat?
adik: hat lelaki tak dak duet..baru himpun 2 ribu
aku: lama dah kan tunang???
adik: 3 tahun dah pun..dok tangguh lama dah nak akad nikah
...bla...bla..bla..bla..bla...

aku kenal kakak_kawan_adik_aku tu lama dah...dan dia muda setahun dari aku..dia tunang masa umur 19 kalau tak silap aku..dua2 masih belajar..yang perempuan adalah nurse...kesian tu memang kesian..mak aku cakap,mak dia dah siap sediakan semua dah..baju mentara*, langsir semua dah siap..cadang2 kenduri bulan 11 nanti,ayahnya pun dah fikir berapa ekor lembu nak tumbang...aku tanya adik aku,duet hantaran berapa ribu..9 ribu katanya...

yang perempuan dah menangis terok dah..mak ayah rugi..malu sefamili lagi sebab selama tunang si lelaki datang rumah selalu,makan2 kat rumah,buat BBQ sama2 depan rumah,pesebuk pun dah banyak gambar posing peluk2...

aku bukan nak buka aib orang...cuma harap kita dapat ambek pengajaran dan iktibar..mungkin memang tak ada jodoh ataupun masih berjodoh cuma bukan buat masa sekarang...antara pengajaran kita buleh ambek
  1. tunang bukan lesen sah!!ingat tu
  2. perancangan
  3. ikut la kemampuan
  4. kalau buleh bertunang jangan lama sangat..nak senang kawen je terus tak payah tunang2
gambor pinjam dari internet..hehe



Renungan bersama.....................................................................

Memudahkan mas kahwin merupakan jalan kemudahan yang membawa kepada keberkatan seperti yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW;
 

إن أعظم نساء أمتي بركة أقلهن مهرا

Maksudnya;

“Sebesar-besar berkat perempuan dikalangan umatku adalah serendah-rendah mas kahwinnya” (Musnad As-Syihab Al-Qida’ii : 1065)












*mentara=orang kampung yang ditugaskan untuk menghidang makanan dan melayan tetamu

7 comments:

  1. cinta main² kot tu... kalau betul² sayang mesti usahakan juga cari duit

    ReplyDelete
  2. senang dapat kak..sebab tu buat sambil lewa je..kita tengok apa jadi lepas ni pulak

    ReplyDelete
  3. yg wajib dihebahkan ialah pernikahan.
    orang sekarang bertunang pun dah heboh mcm menikah.

    rasakan je la.

    *kejam kan? komen ceni?

    ReplyDelete
  4. dia suka sangat dapat cincin tu kak..

    ayat "rasakan" tu dah bunyi kejam...kak wos tak cakap pun saya leh rasa dah..hehe

    ReplyDelete
  5. ish3..
    nape hantaran mahal nau..
    RM9k tu mana la mampu =="

    ReplyDelete
  6. Takde jodoh.. kalau kawin gak pastu kalau urusan rumahtangga semua xsanggup nk tanggung lagik parah.. hantaran pun 1 hal.. kalau rasa xsanggup awal2 minag beritahulah.. jgn ckp ok jek.. ;)

    ReplyDelete
  7. kyo_9

    ada orang 9K celah gigi je ada orang 9K tu dah azab..
    ikut kemampuan..jangan nak ikut orang..kan :)


    kak TCC

    tu la pasal kak..pihak lelaki minta tangguh lagi tapi mak si perempuan dah fed up kot suruh putus terus..

    ReplyDelete

Sila sila..
buat macam rumah sendiri..