Wednesday, November 24, 2010

Nasi sudah menjadi bubur




aku ada mslh la dgn msk nasi..asyik lembik je..apsal ehh...
mak ckp sbb beras laen2 so sukatan pn laen2..cbe korg tgk pic 2...kalu yg ikhlas pnye beras aer xleh ltx byk lgsg..
slalu kalau msk nasi sukatn korg mst 1:2 kn??1 beras 2 aer....
tapi aku ikt cara org dolu2..ikt sukatan tgn...haaaaa
senang jgk...kalau aku masak pakai beras ikhlas 2 ,aer 1;1...
kalu beras purple 2 1:1.5...aku agk je...
ingat sng ke nk msak nasik??aishhhhh
lauk alhmdulillah suam expert tp nasik je....
hari 2 rya aku buat nasi hujan panas ngan aym bakar..lembek cket,beras ikhlas
semalam buat nasik daging..lembek cket,beras purple....aaaaaaaaaaa

so aku dh blaja dengan tok aku..tip xmo bg nasi lembek...

1.korg taruk aer mcm biasa


2.korg jgn tinggalkan periuk tu pulak
...bagi orang yg dah biasa masak pakai periuk nasik mayb sush cket dah biasa tekan 'cook" n tggl kn kn...tapi kt umah aku walaupun ada periuk nasi stil masak atas dapo..mak aku ckp ayh aku suka cam 2..dolu2 dh biasa pakai periuk tanah..sebab tu la..(mano nk cari periuk tanah now ni..hahaha)

3.tgk aer tu
..bile beras dah kembang cket(agak2 la)buang aer berlebihan n tutup priuk biar dengan api prlahan

4.biar agk2 dlm 5 mnit pastu gembur dier pastu tutup blik..biar ag 2 mnit pas 2 tutup api..boleh dah mkn...

hope korg berjaya..sebab ni bkn masalah skill ke hape tp beras tu sendri..tok aku ckp 2 mggu lbh tok aku pki beras ikhlas tu tp still lembek...nampak mcm beras ag tp tmbh aer lembek plak...kalu ko ltk aer cket pn still akn msk mcm bias,dier tak kan mentah.....aishhh pelik pnye beras

so...selamat masak nasi dgn jayanye

2 comments:

  1. aku ikut sukatan kat periuk nasi karan tu je.

    ReplyDelete
  2. kak tas komen....malunyaaa blog serabut..makaseh:)

    ReplyDelete

Sila sila..
buat macam rumah sendiri..